שרימפס נקאי - Skunk Cleaner Shrimp

חסילון יפה זה משתלב היטב באקווריומי ריף ואף מנקה דגים מטפילים חיצוניים. ניחן באופי שקט וקל יחסית לגידול

0.0
מק"ט: 1747
שם מדעי: Lysmata amboinensis
תוספים: קלציום, מגנזיום, פוטאסיום, יוד
גודל אקווריום: מ100 ליטר לבוגר או לקבוצה, מימדים מומלצים - 80X40X40 ס"מ ומעלה
צבע: אדום, לבן, צהוב
מאפייני מים: 22-28 צלסיוס, 380-450 קלציום, dKH 8-12, pH 8.1-8.4, sg 1.020-1.026
גודל: עד 5 ס"מ בממוצע
קושי גידול: קל עד בינוני - לא רגיש ומסתגל בקלות לחיים באקווריום
משפחה: גבנוניתיים – Hippolytidae
מקור: האוקיינוס ההודי, מערב האוקיינוס השקט
אישיות: שקט ולרוב לא יפגע בדיירים אחרים באקווריום.
מזון: אוכל כל - בטבע ניזון מטפילי דגים, חסרי חוליות ופגרים
זרימות מים: מומלץ לספק מספר ראשי כח כיוון שחסילון זה זקוק למים מחומצנים היטב

 

שרימפס נקאי לאקווריום שרימפסים - רעיון מעולה!

מדובר בשרימפס ממשפחת הגבנוניתיים – Hippolytidae, משפחת חסילונים מגוונת אליה משתייכים הנקאים הנפוצים באקווריום וגם מיני הסקסי שרימפס מהסוג תור (Thor).

שרימפס זה שייך לסוג ליסמטה, או בשמם העברי נקיין - Lysmata. סוג זה כולל את השרימפסים הנפוצים והפופולאריים ביותר בתחביב כמו השרימפס נקאי, הפייר שרימפס והפפרמינט שרימפס. החסילונים בסוג זה התפרסמו בשל היותם נקאים טבעיים המסירים טפילים מדגים. כמו כן, החסילונים בסוג זה מסוגלים להחליף את מינם לאורך חייהם וידועים מקרים רבים של רבייה באקוורים.

שרימפס הנקאי, או בשמו העברי נקיין הפזיות - Lysmata amboinensis, נפוץ באוקיינוס ההודי ובים סוף (כולל באילת) וכבר שנים רבות מככב באקווריום הביתי גם כ"תרופה" לטפילי דגים וגם בשל הצבעים העזים וההתנהגות המעניינת שלו. הוא קיבל את שמו עקב נטייתו הטבעית לשמש כ"רופא" לדגים המתקרבים אליו, אותם הוא מנקה לא רק מטפילים אשר נתפסו על גופם אלא גם מחתיכות עור מתות וחתיכות מזון שנתפסו בשיניהם.

בטבע חסילון זה מצוי בחלקים הסלעיים של השונית בקרבת מערות, היכן שמתגורר בקבוצות ומכין תחנות ניקוי אליהם מגיעים דגים מרחבי השונית, אם כי לעיתים בוחר לגור בשיתוף עם מורנות והופך ל"רופא האישי" שלהן. גם באקווריום הביתי לרוב יבחר מערה שתשמש כביתו, אך ייצא ממנה בכדי לחפש מזון, במיוחד בזמן האכלה. מומלץ להאכיל סרטן זה במזונות יבשים בשריים. חסילון זה לרוב לא פוגע בדיירים אחרים באקווריום, אך לעיתים פעולת הניקיון הנמרצת שלו יכולה להציק לדגים ובחיפושו אחר מזון הוא מסוגל לגנוב מזון הניתן לשושנות ואלמוגים, לכן חשוב שיישאר שבע.  

קיימים מספר זני חסילונים דומים לזן זה, לדוגמא נקיין המורנות (Lysmata grabhami) מהאיים הקאריביים, אשר ניחנים בהתנהגות דומה ודורשים טיפול זהה.

איך מטפלים בשרימפס נקאי?

סרטן זה רגיש יחסית לתנאי המים לכן מומלץ להכניסו רק לאקווריום מבוסס ומותאם דהיינו אקווריום שרימפסים. הבעיה העיקרית תהיה לספק תנאי מים הולמים לריף ביחד עם האכלות יומיות. מערות ומקומות מסתור אחרים יעזרו לו להתאקלם מהר יותר לאקווריום.

עם מי ניתן לשלב אותו באקווריום שרימפסים?

לרוב לא יפגע בדגים, באלמוגים וחסרי חוליות אחרים, באצות או בצמחים, אך דגים גדולים וטורפים יכולים לפגוע בו. ניתן לשלבו עם בני מינו באקווריום מרווח, וניתן לשלב עם חסילונים אחרים באקווריום.