הקמת אקווריום צמחיה

אקווריום צמחיה נבדל מאקווריום רגיל בדגש שמקבלים בו צמחים מימיים. בזמן שבאקווריום הביתי הממוצע ניתן למצוא לעיתים צמח או שניים, באקווריום צמחייה אמיתי ניתן לרוב למצוא ג'ונגל שלם מתחת למים!

הקמת אקווריום צמחיה

חלק א' - האקווריום

בשביל לגדל צמחים לאקווריום תת מימיים יידרש ציוד שמסוגל לספק את צרכיהם, אך גם תכנון נכון של האקווריום, וטיפול מסור של המגדל. בחלק זה של המאמר נבדוק איזה אקווריום כדאי לבחור ואיזו צמחיה לאקווריום כדי בשביל להקים אקווריום צמחיה מוצלח.

  • האקווריום עצמו - בזמן שבאקווריום השם דגש על גידול דגים מרחב שחייה הוא השיקול העיקרי, באקווריום צמחיה יש מספר שיקולים משמעותיים אחרים שישפיעו לא רק על הצמחיה שניתן יהיה לגדל בו, אלא גם על העלות הכוללת של האקווריום.

  • גובה האקווריום - אחד המדדים החשובים ביותר, כיוון שהוא ישלוט לא רק בסוג הצמחים שניתן לגדל באקווריום, אלא גם בכמות התאורה שתידרש, כמות המצע שניתן יהיה לשים, ואפילו אורך הזמן בין גזימות הצמחים. אם ניקח בחשבון מצע לצמחיה בגובה עד 10 ס"מ, מה שיתאים לרוב הגדול של הצמחים, ניתן יהיה להוסיף על גביו עוד כ 40 ס"מ גובה מים מבלי שיהיה צורך בתאורה חזקה מהרגיל, אך בגובה זה יהיו סוגים רבים של צמחים שיתבררו כגדולים מדי עבור האקווריום.

    אם לעומת זאת עמוד המים יהיה 50 ס"מ או יותר זה ייתן יותר אפשרויות הן מבחינת בחירת הצמחים והן מבחינת אורך הזמן בין הגזימות, אך יהיה צורך בתאורה יותר חזקה, ויהיה קשה יותר לטפל באקווריום כיוון שלמגדל יידרשו ידיים ארוכות או כלים מיוחדים בשביל לשתול צמחיה ולטפל בה באקווריום גבוה.

  • רוחב האקווריום - מדד זה לא פחות משמעותי מגובה האקווריום, כיוון שרוחב האקווריום יקבע כמה סוגים של צמחים ניתן יהיה לשים בין קדמת האקווריום לצידו האחורי, וגם כמות הנורות שיידרשו בכדי להאיר את האקווריום. ככלל אקווריום ברוחב עד 30 ס"מ לא יאפשר יותר מסוג צמחים אחד בין חזית האקווריום לצידו האחורי.

    אקווריום ברוחב 40 ס"מ לעומת זאת לרוב יוכל לאפשר מיקום של זן צמחים נמוך בקדמתו וזן צמחים גבוה יותר מאחוריו. באקווריום ברוחב 60 ס"מ ניתן יהיה לגדל עוד סוג צמחים ביניהם.
    גם כאן כדאי לזכור שככל שהאקווריום רחב יותר כך יהיה קשה יותר להגיע לקצותיו המרוחקים, ולעיתים יידרשו כלים מיוחדים שיאפשרו זאת. ככלל תידרש לפחות נורת פלורסנט אחת על כל 20 ס"מ רוחב אקווריום.

  • אורך האקווריום - להבדיל מאקווריום דגים רגיל, אורך האקווריום לרוב לא משחק תפקיד משמעותי עבור הצמחים עצמם. ההבדל העיקרי שיתקבל באקווריום צמחיה ארוך יותר הוא היכולת למקם יותר סוגי צמחים זה לצד זה. ככלל מומלץ להשאיר 30 ס"מ אורך אקווריום עבור כל זן צמחים.

צמחי מים לאקווריום

חלק ב' - ציוד האקווריום

באקווריום צמחיה, מעבר לציוד הדרוש לאקווריום שמטרתו לגדל דגים, לרוב יידרש ציוד נוסף שיאפשר לספק את התנאים הנכונים לגידול צמחים מימייים. בחלק זה של המאמר נראה מה הציוד הדרוש ובאיזה כלי עזר ניתן להשתמש.

  • תאורה - כיום יש סוגים שונים של תאורה שמאפשרים להקים אקווריום צמחיה לתפארת. ברוב המקרים התאורה הכי נוחה למשתמש תהיה מנורות פלורסנט דקות, הידועות גם כנורות טי-5. נורות אלו יתימו לאקווריומים עד גובה 80 ס"מ, אך באקווריומים הגבוהים מ 60 ס"מ מומלץ לשקול מערכות תאורה עוצמתיות יותר.

    ככלל כמות נורות הטי-5 שתידרש תהיה תלוייה בסוג הצמחים שמעוניינים לגדל ובמימדי האקווריום. לרוב מומלץ לשים נורת טי-5 אחת לכל 20 ס"מ רוחב אקווריום.

    אם גובה המים באקווריום עולה על 40 ס"מ מומלץ להוסיף עוד נורה לכל 5-10 ס"מ גובה נוספים, בהתאם לדרישות הצמחים שמעוניינים לגדל. כשמשתמשים במערכות תאורה עם נורות טי-5 יש לשים רפלקטורים יעילים לכל נורה ולהחליף את הנורות כל חצי שנה.

    במקום נורות טי-5 ניתן לשים מערכות תאורה מתקדמות מסוג לד, נורות כספית, ומטאל הלייד. מערכות תאורה אלו לרוב יקרות יותר ממערכת תאורה טי-5, אך אורך חיי הנורות בהן גבוה בהרבה והן מסוגלות להאיר גם אקווריומים עמוקים במיוחד.

  • מצע - מצע באקווריום צמחיה מתחלק ל 2 סוגים: הראשון הוא מצע שמטרתו לקבע צמחים לקרקעית, והשני הוא מצע לאקווריום שמטרתו העיקרית היא לספק דשן ומינרלים חיוניים לצמחים עם שורשים מפותחים.
    למרות שמצע מדשן לרוב יקר יותר, הוא מספק את הפתרון המושלם לאקווריום צמחיה, כיוון שאת הדשן ישחרר באיטיות למי האקווריום ובכך יועיל לא רק לצמחים עם שורשים מפותחים, אלא גם לשאר הצמחים באקווריום.

    אם למרות זאת מעוניינים במצע מקבע בלבד, יש לבחור מצע בעל גרגירים קטנים שיעזור בלקבע את הצמחים בצורה הטובה ביותר, אך לא מצע חולי כיוון שזה חוסם את הזרימה לשורשי הצמח ויגרום למותם. מומלץ לבחור מצע אינרטי בתור המצע המקבע, אחרת המינרלים שישוחררו יכולים לפגוע בצמחים אשר לא מותאמים לסביבת מחייה כזו. כמו כן, ניתן לשלב בין שני סוגי המצע.

  • סינון - הצמחייה המימית לא זקוקה לסינון באקווריום לעומת דגים, אך לרוב מגדלים דגים ביחד עם הצמחיה המימית, ולכן יש לבחור מערכת סינון שתתאים לצרכיהם. החישובים העיקריים בבחירת סינון באקווריום צמחיה הם שהמסנן לא ייסתם מהעלים של הצמחים, ושהסינון לא ייצור זרמים על פני המים מה שיפחית את רמת הפחמן הדו חמצני ויפגע בגדילת הצמחים.

  • פחמן דו חמצני - באקווריום צמחיה עם כמות דגים גדולה לרוב לא יהיה צורך בתוספת פחמן דו חמצני. לעומת זאת, באקווריומים עם כמות דגים קטנה יחסית, או באקווריומים המתוכננים לגדילת צמחים מואצת, תידרש מערכת שתוסיף פחמן דו חמצני למי האקווריום.
    מומלץ לבחור מערכת בעלת בקרה מתקדמת, שתכלול בלון, ווסת, ברז חשמלי ובקר PH, כיוון שלמרות העלות הגבוהה, מדובר במערכת בטיחותית מאוד שתגן על בעלי החיים באקווריום.

  • חימום - לרוב הצמחים שמגדלים באקווריום מגיעים מאזורים טרופיים ויש לבחור מחמם שלא ייתן לטמפרטורה באקווריום לרדת מתחת ל 22 מעלות. גודל המחמם נבחר לפי נפח האקווריום, וכיום רוב המחממים באים עם מערכת בקרה מובנית שמאפשרת הפעלה בטיחותית. למרות מערכת הבקרה המובנית מומלץ לבחור מערכת חימום איכותית מחברה אמינה כיוון שתקלה בפיסת ציוד זו יכולה לגרום למותם של בעלי החיים!

    חימום תת קרקעי - 
    ניתן לשים מתחת למצע באקווריום צמחיה כבל חימום, שלמרות שיחמם את המים ישמש בעיקר להגברת הזרימה בתוך המצע. זרימה מוגברת זו חשובה במיוחד לסוגי צמחים בעלי מערכות שורשים מפותחות, ותאיץ משמעותית את גדילתם.

  • כלי גזימה ומוטות עם תופסנים - כלים אלו יידרשו באקווריומים גבוהים או רחבים מהרגיל, ויאפשרו שתילה וגזימה גם במקומות אשר ידי המגדל לא מגיעות אליהם.

  • מקרר - זנים מסויימים של צמחים ובעלי חיים מימיים אחרים לא מסוגלים לשרוד את חוץ הקיץ הישראלי ויידרש מקרר בכדי לגדל אותם באקווריום.

חלק ג'– הקמת אקווריום

הקמת אקווריום צמחיה מעט מורכבת יחסית לאקווריום שמיועד רק לדגים, ומעבר לכמות הציוד הנוסף שונה בעוד מספר דברים משמעותיים:

  • לאחר ששמים את האקווריום במקום המיועד לו, השלב הראשון יהיה לחבר את כל המערכות הנדרשות: מסנן, חימום, קירור, מערכת פחמן דו חמצני, כבל תת קרקעי וכו'.
  • לאחר חיבור המערכות, יש לשים בקרקעית האקווריום את כל הדקורציות שנבחרו עבורו (גזעים לאקווריום, סלעים וכו'), ולהוסיף שכבה אחידה של מצע.

    בשלב זה מומלץ לשתול את כל הצמחייה לאקווריום, אותם ברצונכם לגדל. שתילתם מראש תמנע התפתחות אצות ותאפשר להם להשתרש ולהתרגל למי האקווריום לפני כניסת הדגים.
  • לאחר שתילת הצמחים ניתן להתחיל במילוי האקווריום. את האקווריום מומלץ למלא באיטיות ובזהירות בכדי שהמצע בקרקעית והצמחים המעוגנים בו לא יזוזו ממקומם.
    את מילוי האקווריום מומלץ לבצע בעזרת מים עם אנטיכלור, כיוון שזה יזרז את תהליך הסייקל.
  • לאחר מילוי האקווריום יש לחבר את מערכת התאורה ולהתחיל את תהליך הסייקל. בזכות הצמחים באקווריום התהליך ייקח פחות זמן מבאקווריומים אחרים.
  • לאחר סיום הסייקל יש להתחיל להוסיף בהדרגה דגים, תוך שמירה קפדנית מפני הופעת אצות והרס איזון המערכת.

בסיום שלב זה, ניתן לומר לכם תתחדשו! כעת יש לכם אקווריום צמחיה! מעוניינים בייעוץ אישי ומידע נוסף? כתבו לנו ונשמח לעמוד לרשותכם.