הקמת אקווריום מרינה

"אקווריום מרינה" זה השם שניתן לאקווריום מים מלוחים הכולל דגים בלבד, כדי להבדילו מאקווריום ריף שכולל גם חסרי חוליות ימיים. בגלל שאינו כולל חסרי חוליות תידרש עבורו השקעה נמוכה בהרבה מבחינת ציוד וטיפול, וניתן להשתמש בו בתרופות לדגים שיהרגו חסרי חוליות.

במאמר הבא תלמדו:

  • איך לנקות אקווריום מים מלוחים
  • בניית אקווריום מים מלוחים
  • טיפול באקווריום מים מלוחים
  • ניקוי אקווריום מים מלוחים

הקמת אקווריום מים מלוחים מרינה חלק א' – בחירת האקווריום והציוד

בחירת אקווריום מרינה הולם ובניית אקווריום - כשבוחרים את האקווריום להקמת מרינה יש שני חישובים עיקריים:

  1. גודל האקווריום
  2. מערכת הסינון של האקווריום

גודל האקווריום כמו באקווריום מים מתוקים קובע את הכמות והגודל של בעלי החיים שניתן יהיה לגדל בו, ונותן יותר מרווח בטחון למקרה שאחד מערכי המים (מליחות, חומציות ועוד) ייצא מהתווך הדרוש. למרות שאקווריום גדול יותר ידרוש השקעה כספית משמעותית יותר הוא תמיד מועדף בשל היותו קל יותר לטיפול באקווריום והולם יותר למגוון הדגים הימיים שניתן לגדל בו.

באקווריום מים מלוחים מקובל לבנות מערך צינורות שיאפשר למקם את כל הציוד באקווריום נוסף מתחת לאקווריום התצוגה. אקווריום זה נקרא סאמפ. קיימים אקווריומים למים מלוחים שכוללים סאמפ המובנה לצידו או לחלקו האחורי של האקווריום הראשי, אך אלו פחות נוחים ומסוגלים להתאים למגוון ציוד מוגבל יותר מסאמפ תחתון.

למרות שניתן לבנות אקווריום מרינה ללא סאמפ אין הדבר מומלץ כיוון שיגביל מאוד את המגדל בבחירת ציוד הולם עבור האקווריום.

עוד נקודה מעניינת שכדאי להתחשב בה בעת בניית אקווריום – לרוב לא בונים באקווריום מים מלוחים מכסה. למרות שיש לכך יתרונות כמו קירור יותר טוב וגישה יותר נוחה לאקווריום, לא ניתן יהיה לגדל בו זנים שנוטים לקפוץ מהמים. לכן יהיה עליכם לבחור מה חשוב לכם יותר.

בחירת ציוד לאקווריום מרינה, ניקוי וטיפול באקווריום

סינון

באקווריום מים מלוחים מרינה, פיסת הציוד הכי חשובה בטיפול באקווריום היא מערכת הסינון. מערכת הסינון צריכה להיבחר מתוך התחשבות בסוג וכמות בעלי החיים שמעוניינים לגדל. אם מדובר במספר דגים קטנים שלא צורכים כמויות מזון גדולות במיוחד אז ניתן להשתמש בדקורציה לאקווריום (סלעים גירניים ושלדי אלמוגים) בתור מערכת הפילטרציה הראשית. הזרימות החזקות הנדרשות באקווריום מים מלוחים ביחד עם פני השטח וכמות הנקבוביות בסלעים ובשלדי האלמוגים לרוב יספיקו בשביל לסנן את האמוניה שתתקבל מדגים קטנים ובינוניים.

אם לעומת זאת מתכננים לגדל דגים גדולים, או אפילו דגים טורפים כמו לוקוסים או כרישים, תידרש מערכת סינון עוצמתית במיוחד. באקווריומים הדורשים סינון חזק במיוחד של אמוניה לרוב מעדיפים להשתמש בפילטר רטוב-יבש. פילטרים מסוג זה מטפטפים מים על פני מדיה מיוחדת או על פני שברי אלמוגים, בכדי ליצור כמה שיותר זמן מגע בין האויר והמים, מה שמגביר את רמת החמצן ועקב זה את יכולת הסינון של החיידקים על פני המדיה.

מערכת סינון לאקווריום נוספת שכיום נחשבת לחיונית עבור אקווריום מים מלוחים בכלל ואקווריום המיועד לדגים בפרט היא מפרק החלבונים. מדובר במכשיר אשר לתוכו זורמים מים ובועות אויר, ובועות אויר אלה דוחפות מחוץ למים חלקיקי מזון שלא נאכלו, פסולת מומסת, ויצורים חד תאיים שהוצאתם מהמים עוזרת לנקות את האקווריום כיוון שאחרת היו נרקבים בתוכו.

זרימות

זרימות חשובות מאוד באקווריום מים מלוחים גם בשביל לתת יותר חמצן במים וגם בשביל לעזור למערכת הסינון בכך שלא ייתנו ללכלוך לשקוע לקרקעית. מעבר לכך דגים רבים התרגלו לזרימות החזקות בשונית ממנה הגיעו ויזדקקו להן בכדי לתחזק את בריאותם גם בשבי.

באקווריום מרינה לרוב מקובל לתת זרימות שיוכלו לשנע את כל נפח האקווריום בין 15 ל 20 פעמים בשעה, כך שלדוגמא באקווריום 100 ליטר הזרימה שמתקבלת מכל המשאבות בו צריכה להיות לפחות 1,500 ליטר לשעה. לרוב את הזרימה באקווריום מרינה מייצרים בעזרת המשאבה שמעלה את המים מהסאמפ חזרה לאקווריום, אך במקרה של אקווריום גדול ייתכן ויידרשו משאבות זרימה מיוחדות.

תאורה

באקווריום מרינה אין צורך בתאורה חזקה, ומערכת התאורה שתבחרו תשרת רק מטרה אחת – להדגיש את פנים האקווריום ולאפשר לראות כראוי את יופיים של הדגים. העצה היחידה שניתן לתת בבחירת תאורה למרינה היא שכדאי לבחור מערכת תאורה עם שתי נורות, אחת בכחול ואחת בלבן, כיוון ששילוב זה ייתן מראה יפה יותר והולם יותר לאקווריום מים מלוחים.

מלח

כאשר מגדלים דגי ים בלי גישה ישירה לחוף כדי לשאוב מי ים, משתמשים במלח מיוחד שמאפשר להמליח מי ברז ולתת להם את אותם רמות המינרלים שניתן למצוא במי ים אמיתיים. קיימים שלל סוגים של מלח לאקווריום מים מלוחים מיצרנים שונים. קיימות אף תערובות מיוחדות לאקווריומי מרינה, כיוון שבאקווריום ריף לרוב משתמשים במים מאוסמוזה הפוכה. מומלץ לבחור מלח של יצרן ידוע בכדי לא לדאוג לריכוזי מינרלים לא מאוזנים.

ערכות בדיקה ומד מליחות

מד מליחות מאפשר לדעת מהו ריכוז המלח במי האקווריום. מדי המליחות הזולים יותר משתמשים במצוף, ואלו נקראים הידרומטרים. קיימים סוגים מדוייקים של הידרומטרים אך אם מעוניינים במד מליחות אמין מומלץ להשתמש במכשיר הנקרא רפרקטומטר.

באקווריום מים מלוחים מומלץ לבדוק מספר ערכים חיוניים שיכולים להשפיע על בריאות הדגים:

  • חומציות ואלקליניות – ערך החומציות באקווריום מים מלוחים הוא מדד טוב לכמות החמצן במים ויעזור לאתר בעיות עם מערכת הסינון. אלקליניות היא יכולת המים לשמור על רמת חומציות ושמירה על רמת אלקליניות הולמת היא חיונית באקווריום מים מלוחים.
  • בדיקות אמוניה וניטריט – בדיקות אלו יעזרו לדעת אם מערכת הסינון פועלת כראוי וחשובות במיוחד בתחילת דרכם של מגדלים מתחילים.
  • בדיקות ניטראט ופוספאט – כאשר מגדלים דגים רגישים מומלץ לבדוק את ערכי הניטראט והפוספאט מה שיאפשר לדעת מתי הגיע הזמן להחלפת המים באקווריום. לעיתים ערכים אלו גם יצביעו על הצורך בסינון מיוחד שיוכל להתמודד עם הניטראט והפוספאט שמצתברים במי האקווריום.

דקורציה

באקווריום מים מלוחים מומלץ להשתמש בחול אלמוגים ובסלעים גירניים ימיים. דקורציה זו תעזור לא רק בסינון מי האקווריום, אלא גם בשמירה על רמות מינרלים הולמות במים ותשמש כמחבוא עבור דגים, מה שחיוני לבריאותם.

נורות אולטרא סגולות ואוזון

לעיתים באקווריום מרינה משלבים נורות אולטרא סגולות או מסנן אוזון בכדי להילחם בנגיפים וטפילים שיכולים להימצא במים. מערכות אלה הוכיחו את עצמן כיעילות ויהיו משתלמות במיוחד עבור מגדלים מתחילים, אך לא מדובר בפיסת ציוד הכרחית בגלל היכולת לטפל במחלות באקווריום מרינה בתרופות חזקות.

סינון ניטראט ופוספאט

לרוב באקווריום מים מלוחים מרינה, מסתפקים בהחלפות מים סדירות בכדי להילחם בהצתברות הניטראט והפוספט במי האקווריום, אך במקרים מסויימים החלפות מים בלבד לא מספיקות בכדי להתמודד עם הרגלי האכילה של דגים גדולים ורעבתנים. כיום קיימות אפשרויות רבות לסינון מי האקווריום מניטראט ופוספאט, החל מפילטרציית אצות וכלה בניטראט ריאקטורים וסופחי פוספאט כימיים, והבחירה של הדרך הנכונה להתמודד עם תוצרי הלוואי הללו תהיה בידי המשתמש.

הקמת אקווריום מים מלוחים מרינה חלק ב' – הקמת האקווריום

לאחר רכישת כל הרכיבים הדרושים ומיקום האקווריום במקום המיועד, יש לחבר מראש את מערכות החשמל ולאפשר כמה שיותר שקעים לציוד שתרצו להוסיף. לאחר מכן יש למקם את כל הציוד במקומו הראוי, ולבדוק כי אין שום בעיה בגישה לציוד.

בשלב זה יש למקם את הסלעים במקומות המיועדים להם ולבנות מהם מקומות מסתור מרובים ככל שאפשר לדגים. מומלץ לחזק בעזרת דבק אינסטלציה את מבנה המסלעה ולבדוק כי כל הסלעים ממוקמים בצורה יציבה וכי אין חשש למפולות. לאחר בניית המסלעה, יש להוסיף את החול לתחתית האקווריום.

השלב הבא בתהליך ההקמה יהיה למלא את האקווריום במים מתוקים, ולחבר את כל הציוד לחשמל בכדי לבדוק שהכל עובד כראוי. לאחר מכן יש להוסיף לתוך האקווריום מלח שיתערבב במים בעזרת הזרימות במערכת. לאחר שהתמוסס יש לבדוק את רמת המליחות ולבדוק אם כל הציוד פועל כשורה.

בשלב זה ניתן יהיה להתחיל את תהליך הסייקל. יהיה עליכם לבדוק את ערכי האמוניה והניטריט בקביעות עד לסיומו, ולאחר שהסתיים ניתן יהיה להוסיף בהדרגה דגים. באקווריום מים מלוחים מומלץ להוסיף דגים באיטיות, במרווחים של שבועיים עד חודש ביניהם, בכדי לתת למערכת הסינון זמן להסתגל לעומס הנוסף.

כאמור, הטיפול באקווריום למים מלוחים מעט מורכב, אך כאשר נוספו הדגים, כל שעליכם לעשות הוא לשבת ולהנות מאקווריום המרינה החדש שלכם!

זקוקים לייעוץ מקצועי? התקשרו אלינו 03-5595679 או כתבו לנו ונשמח לסייע לכם.