איך לטפל באצות וירוקת באקווריום?

סוגי אצות וירוקת נפוצים באקווריום

אחד המראות הכי מפחידים מגדלים הוא ירוקת באקווריום או אצות באקווריום! קיים המון מידע לא מסודר על אצות באקווריום מים מלוחים ובאקווריום מים מתוקים, ולעיתים לא מדוייק בנושא אז החלטנו לעשות סדר אחת ולתמיד! יש להקדים ולומר שיש הבדלים בין אקווריום "רגיל" לבין אקווריום צמחיה בסיבות להיווצרות אצות וגם בטיפול.

אצות לצערנו מצליחות להפחיד מגדלים מלגדל אקווריום עם צמחייה חיה (מכיוון שישנה מחשבה נפוצה לפיה אקווריום צמחייה מביא עימו אצות בגלל הצורך בתאורה ודישון) אך אין שום סיבה לכך! פעמים רבות צמחים דווקא עוזרים במניעת אצות, וחבל לוותר על היופי והייחוד שבפיסת הטבע הביתית שאקווריום צמחייה מהווה מחשש לאצות. באקווריום צמחייה (כמו גם באקווריום רגיל נטול צמחייה חיה) שם המשחק הוא איזון, נגיע לזה בהמשך.

מהי אצה?

אצות הן שם כולל לקבוצה ענקית של מיקרו-אורגניזמים, המנצלות את התנאים הקיימים בכל מקור מים בעולם, מים, תאורה וחומרי הזנה, על מנת להתרבות ולהתקיים. ניתן להסתכל עליהן כסוג של צמחים. ההבדל הוא בכך שהן יצור פשוט יותר מצמחים, חזק יותר ומצליח להתקיים בתנאים ירודים.

בניגוד למה שמקובל לחשוב אצות הן לא בהכרח דבר רע, הן קיימות באופן טבעי בכל מקור מים וגם בכל אקווריום, וכל עוד הן בכמות סבירה ונשלטת אין סיבה מיוחדת לדאגה.

ירוקת באקווריום

בכל אקווריום יהיו אצות! אז... איפה הבעיה?

הבעיה מתחילה כשהכמות של האצה בלתי נשלטת, מפריעה לצמחייה במידה ויש באקווריום, מכערת את האקווריום או מעיקה על הטיפול במיכל. להסתכל על האקווריום בסוף היום ולראות ירוקת באקווריום, מים ירוקים או זכוכית חומה, גורם לתסכול רב אצל מגדלים. ננסה לתת לכם את מירב הכלים להתמודד עם הבעיה, אך בעיקר- למנוע אותה מלכתחילה!

נציין שוב שיש הבדל משמעותי בין סוגיית האצות באקווריום עם צמחייה או ללא צמחייה חיה, ננסה לעמוד על ההבדלים בצורה הפשוטה ביותר. בעבר האמינו שאצות נגרמות בעיקר מעודף בתאורה/בחומרי הזנה (בין אם זה עודף של שאריות אוכל דגים, או עודף של חומרי דישון באקווריום צמחייה). בשנים האחרונות ולאור מחקרים, הבינו כי יש גורם נוסף שגורם לאצות והוא מחסור (גורם מגביל), בעיקר באקווריומי צמחייה- מחסור של תאורה או של אחד ממרכיבי ההזנה העיקריים גורם אף הוא לאצות!

ננסה להסביר זאת כך- דמיינו שכל העת ישנה מלחמה בין הצמחייה לאצות, וצאו מנקודת הנחה שהאצה חזקה יותר מכל צמח. במידה ויש חוסר בדרישות (שהן די זהות לצמחים ולאצות כדי לשגשג), האצה תיכנס למצב מלחמה, תתקוף כדי לזכות במעט שיש ותנצח. במידה ויש יותר מדי, האצה תהנה מהעודפים ותנצח שוב! אנו שואפים להגיע למצב הביניים- לאיזון!

מים ירוקים באקווריום - אז מה עושים?

כפי שציינו קודם- כל מיכל צריך להגיע לאיזון בכדי להימנע מאצות (מכל סוגי אצות). 

טיפים למניעת אצות באקווריום:

  • בכל אקווריום טרם ההקמה יש להמנע ככל האפשר מלמקם אותו במיקום החשוף לשמש, מדובר בדרך וודאית למטרד של אצות!
  • באקווריום ללא צמחייה יש להדליק את התאורה כ4-5 שעות ביום, ובאקווריום צמחייה-כתלות בשלב ההקמה ובכמות וסוג הצמחים יש להיות בטווח של 7-12 שעות. (ממליצים מאד להיעזר בצוות החנות בתכנון נכון בנושא).
  • בכל אקווריום יש להימנע מהאכלת יתר שהיא אחד הגורמים העיקריים לאצות ולשלל בעיות אחרות במיכל! האוכל הניתן לדגים צריך להסתיים תוך חצי דקה-דקה מקסימום. זו אחד הטעויות הנפוצות בתחביב. אין להאכיל יותר גם אם הדגים עדיין רעבים ורוצים לאכול עוד. (דג רעב זה דג בריא!). פעם-פעמיים ביום יספיקו לחלוטין ולרוב אף אפשר להסתפק בהאכלה פעם ביומיים.
  • באקווריום צמחייה סוגיית הדישון היא משמעותית ביותר, יש להימנע מעודף דישון, אך כאמור- אם הצמחים לא יקבלו מספיק חומרי הזנה ודישון, האצות ייתפסו את מקומם וישגשגו.
  • באקווריום צמחייה יש להגיע לאחוזי שתילה גבוהים של כ80 אחוז שתילה, אחרת האצות ינצלו במקומם את התאורה והדשן! דגש חשוב מאד היא שלפחות רבע מהצמחים צריכים להיות מהירי גדילה! (צמחים שגדלים מהר ויודעים לנצל היטב את הדשנים והעודפים במים).
  • בכל סוג אקווריום אנו ממליצים להחזיק תכשירים נגד אצות, ולהשתמש בהם גם כטיפול מונע טרם הופעת האצות!
  • החלפות מים אחת לשבוע של 20 אחוז במיכל רגיל ושל 40 אחוז במיכל עתיר צמחייה ודישון(כדי לדלל את הדשנים).
  • שימוש במערכת אוסמוזה מסייע לנו להיות בשליטה מלאה על המים שלנו ולא תלויים במי הברז שמשתנים הערכים שלהם באופן תכוף מאד!
  • שימוש במערכת UV עושה פלאים במלחמה באצות! במיוחד באקווריום צמחייה!
  • באקווריום צמחייה- מצע לאקווריום איכותי ובכמות מספקת מאפשר שכבת בקטריות חזקה שתסייע לצמחים לצרוך את חומרי ההזנה ולא לאצות! ניתן להיעזר במחשבון חישוב כמות חצץ לאקווריום שלנו ולשאוף במיכל עם צמחייה ל 7-8 ס"מ של מצע!

איך אפשר לדעת מה מצבי?

כאן נכנס לתמונה ה... מדע!

עם התקדמות הטכנולוגיה קיימות בפנינו אפשרויות שלא היו בעבר! היום, במחירים סבירים לחלוטין ניתן לרכוש ערכות בדיקה ביתיות ותוך דקות, בפשטות מדהימה לקבל תמונת מצב מלאה ומדויקת על האקווריום שלכם! גם במלחמה באצות ובמניעתם ערכי המים המתקבלים הם התשובה. שני רעלנים עיקריים שיש לעקוב אחריהם הינם ניטראט ופוספאט. אלו תוצרי לוואי בעיקר של האכלות יתר, רקבון של עלים באקווריום וכדומה.

באקווריום ללא צמחייה, יש לשאוף ששני הערכים הללו יהיו קרובים ככל הניתן לאפס, במידת הצורך לבצע החלפת מים או להשתמש בסופחים שקיימים אצלנו בחנות. באקווריום צמחייה יש צורך בניטראט ופוספאט ברמה סבירה, שכן הצמחים דורשים אותם בכדי להתפתח ולחיות! הכמויות הדרושות באקווריום צמחייה תלויות במגוון גורמים נוספים, אך ככלל יש לשאוף לרמת פוספאט של 0.1-0.5 ולרמת ניטראט של 20-50 PPM.

  • בדיקות מים מומלצות מאד ממגוון סיבות ולא רק נגד האצות, כמו כן מומלץ מאד להיות בבקרה טרם הופעת אצות בכדי למנוע בעיות מראש ולא רק לכבות שריפות.

סוגי אצות, גורמים, מניעה וטיפול:

ברבים מסוגי האצות ניתן להיעזר בדגים אוכלי אצות.

אצה חומה באקווריום

אצה חומהאצה חומה היא לרוב הראשונה שנתקלים בה באקווריום. נגרמת מתוצאת של חוסר איזון באקווריום אשר מתחיל את הסייקל שלו. האצה נעלמת אחרי שהאקווריום מתאזן אחרי כמה חודשים, יש להקפיד על החלפות מים ולהימנע מעודף דישון.

האצה יכולה להופיע גם באקווריומים מבוססים, אם היא מופיעה יש לבדוק ערכי ניטראט ופוספאט. היא מתפשטת על כל משטח באקווריום בזמן שיש מחסור בתאורה או בחמצן , ניתן להסיר לרוב בקלות ע"י גירוד בעזרת מגנט או סכין לאקווריום.

החלפת מים תעזור גם היא. דגים שאוכלים - פלקו ואוטוצינקלוס.

 

אצת זקן שחורה

אצת זקן שחורהאם האצה הזו מופיעה יש לבדוק ערכי פוספאט וניטראט! במידה ומופיעה באקווריום צמחייה עם פחמן דו חמצני ניתן להגביר מעט את הכמות שלו לטיפול באצה. כמובן יש לגרד את האצה ככל שניתן! דגים שאוכלים- אוכלי אצות סיאמיים בעיקר, גם שרימפס אמנו (אם כי לשרימפס לוקח הרבה זמן לאכול אותו אלא אם כן יש לך כמות גדולה מהם).

יש אנשים שפונים לטיפולים כימיים, כמו שימוש בפחמן נוזלי כדי לרסס ישירות על האצה או לשפוך במים. זה יכול לעזור, אך יש להזהר כי צמחים מסוימים כמו וולסנריה רגישים אליו. טיפול כימי נוסף הוא לרסס את הצמח או הדקורציה הנגועה באצה ב-3% מי חמצן (שנרכש בבית המרקחת) מחוץ למים, לתת לו לשבת 5 דקות, לשטוף את הכימיקל ולהחזיר את הפריט לאקווריום. האצות הגוססות הופכות לאדומות או שקופות, ובעלי חיים עלולים לאכול אותה במצבה המוחלש. במידה ופונים לפתרון האחרון מומלץ בחום להתייעץ עם צוות החנות.

אצת שיער

אצת שיערבקטגוריה זו, אנו מתכוונים לסוגי האצות הרבים שנראים כמו שיער רטוב כאשר אתה מוציא אותם מהאקווריום (למשל, אצות שיער, אצות סטאגהורן, אצות מיתר ואצות חוטים).
אצות אלו עלולות להיות בעייתיות מכיוון שהן גדלות כל כך מהר או שקשה להיפטר מהן. הן נגרמים בדרך כלל על ידי עודף של חומרים מזינים מסוימים (בעיקר ברזל), יותר מדי אור, או לא מספיק חומרים מזינים (כדי להגיע לאיזון בהתאמה לכמות התאורה וכו'- כפי שהסברנו קודם).

לכן, נסה להתאים את כמות שעות התאורה שלך, להגדיל את הדישון הכללי או להפחית את הברזל (מינונים מדוייקים ניתן לדעת רק לאחר בדיקות מים מעמיקות). ניתן לבצע גם הסרה ידנית של גושים גדולים באמצעות מברשת שיניים או אפילו עם היד. דגים שאוכלים- אוכלי אצות סיאמיים, שרימפס אמנו, דגי מולי שחור.

אצת כתמים ירוקים

אצת כתמים ירוקיםאצה זו היא מהנפוצות ביותר. מופיעה באופן טבעי בכל אקווריום, ולא בהכרח סימן רע. ניתן לרוב לגירוד בקלות על ידי מגנט או סכין סקרפר.

במידה ומופיעה ברמה גבוהה ובלתי נשלטת, ייתכן שהגורמים הם תאורה חזקה, רמות דישון גבוהות, פוספאט ברמה לא מאוזנת (פחות או יותר מדי), במידה והניטראט-פוספאט גבוהים יש להפחית בכמות המזון ולבצע החלפות מים.

באקווריום צמחייה היי טק ניתן להעלות את את רמת ה-CO2 באקווריום. דגים שאוכלים- אנציסטרוסים, פלקו, אלים מסוימים.

 

אצה כחולה ירוקה (ציאנו בקטריה)

ציאנו בקטריה

אצה כחולה ירוקה הינה בעצם בקטרייה ולא אצה, אך היא מתפשטת בצורה דומה ומהווה סיוט לכל אקווריומיסט ובעיקר באקווריומי צמחייה.

מספר גורמים אפשריים: אקווריום לא מטופל, חוסר בהחלפות מים ושאיבות רפש. האצה ניתנת לשאיבה יחד עם החלפת המים ושאיבת הרפש. מצע מלוכלך ופילטר שלא נוקה זמן רב יכולים להיות אף הם סיבה להופעת האצה.

נגרמת לעיתים עקב חוסר בחומרי הזנה, יכולה להגיע באקווריומים חדשים כאשר יש תאורה חזקה וערכי אמוניה לא תקינים. באקווריום מבוסס יש לבדוק האם ערכי הפוספאט גבוהים מאד ביחס לניטראט.

אחד הפתרונות הוא החשכה מוחלטת של האקווריום למספר ימים, אבל לפני ההחשכה יש להוציא ידנית כמה אצה שאפשר, לבצע החלפת מים של 50% ולוודא שאין עודפי רעלנים במים (בעיקר כאמור-ניטראט ופוספאט). באקווריום היי טק לפני ההחשכה מומלץ להפסיק את ה CO2 ולהוסיף חמצן שיקשו על הבקטריה להתפתח. פעמים רבות הטיפול היעיל ביותר הוא תכשירים ייעודיים לכך- בעיקר כמי קלין שמטפל בה ביעילות רבה! יש לשים לב היטב לאצה זו ולעצור אותה בתחילה!

אצת מים ירוקים

אצה מים ירוקיםאם מי האקווריום שלך נראים ככה או אפילו דומה- כנראה שיש לך מים ירוקים. המצב נגרם מהתפשטות של פיטופלנקטון חד-תאי צף חופשי. למרבה הצער, הם משתכפלים כל כך מהר עד שלא ניתן לשטוף אותם עם החלפות מים גדולות.

מים ירוקים יכולים לנבוע מעודף תאורה (במיוחד אם המיכל מקבל אור שמש ישיר מתישהו במהלך היום), עודף של חומרים מזינים (כגון דשנים במינון כפול בטעות), או "פיק" של אמוניה (כגון ממיכל חדש שאין בו איזון, האכלת יתר וכו').

כדי להיפטר ממים ירוקים, אתה יכול להחשיך את האקווריום למשך מספר ימים. יש לקחת בחשבון שזה יקשה על הצמחים שלך, אך חובה לטפל בבעיה! אפשרות נוספת היא לרכוש מסנן UV, אשר יהרוג את האצות תוך יומיים-שלושה- זהו גם הפתרון הטוב ביותר לטווח הארוך.

מומלץ לקרוא: